یخ روی برنج | گذاشتن یخ روی برنج

ترفند گذاشتن یخ روی برنج | روی برنج یک تکه یخ بگذارید و معجزه را ببینید+ویدئو

برای قد کشیدن بیشتر برنج در زمان جوشیدن یک لیوان آب سرد یا چند تکه یخ به آن اضافه کنید. به این کار شوک دادن برنج می‌گویند.
کد خبر: 5189
ترفند گذاشتن یخ روی برنج | روی برنج یک تکه یخ بگذارید و معجزه را ببینید+ویدئو

برای قد کشیدن بیشتر برنج در زمان جوشیدن یک لیوان آب سرد یا چند تکه یخ به آن اضافه کنید. به این کار شوک دادن برنج می‌گویند.

ابتدا ویدیوی زیر را تماشا کنید تا با این ترفند آشنا شوید.

 

ترفندهای قد کشیدن برنج آبکش :

موقع جوشاندن برنج داخل آب آن می توانید دو قاشق آبلیمو یا سرکه بریزید تا رنگ آن سفید شود و قد بکشد. بعضی ها از حلقه های پیاز استفاده می کنند. بعضی نیز در پایان کار وقتی می خواهند برنج را آبکش کنند کمی یخ داخل برنج می ریزند تا بهتر قد بکشد. برخی آشپزهای خبره و قدیمی از مقدار کمی زاج کوبیده استفاده می کنند. که در صورت تهیه چلو برای اینکه برنج سفیدتر شود یک قطعه کوچک زاج (به اندازه یک فندق) را کوبیده در آب برنج و یا نصف شیشه ماست را بتدریج بعد از ریختن برنج داخل ظرف می ریزند. بعد آبکش می کنند.

قابلمه ای که برنج داخل آن می جوشد باید جای کافی برای جوشاندن برنج داشته باشد. داخل آب آن می توانید از کمی روغن ( یک قاشق ) استفاده کنید تا برنج بهتر قد بکشد و به هم نچسبد و دانه دانه شود. بعد از آبکش کردن بهتر است قابلمه ای که برای دم کردن برنج در نظر گرفته شده جا دار باشد و روغن هم داغ باشد. برنج را هم کله قندی یا هرمی داخل قابلمه می ریزند. یعنی وسط قابلمه برنج بیشتری ریخته می شود.

این کمک می کند که حرارت از اطراف قابلمه که برنج کمتری دارد به مرکز قابلمه و تمام محتوای برنج برسد و بخار داخل آن بپیچد تا زودتر و بهتر دم بکشد. حالا پس از کشیدن برنج روی نان ته دیگ یا سیب زمینی ته دیگ، برای دم کردن برنج – اول بگذارید جسم قابلمه داغ شود و خیلی کوتاه شعله را زیاد کنید تا بخار توی قابلمه بپیچد و بخار کند بعد شعله آن را کم کنید و آب و روغن را به هه جای برنج اضافه کنید و بعد دمکنی روی آن بگذارید. از کنار اجاق گاز کنار نروید!! قدیمی ها هنگام استفاده در قابلمه های رویی یا آلومینیمی دست شان را خیس می کردند و به جدار بیرون قابلمه می زدند اگر صدا می داد وقت گذاشتن دمکنی بود!اگر برنج در مدت طولانی دم بکشد بهتر است تا اینکه عجله کنید و ته دیگ تان بسوزد و برنج تان بوی سوخته بگیرد.

 

نکاتی درباره پخت برنج ایرانی

برنج را باید با آب زیاد، در ظرف بزرگ و جا دار و نمک بسیار زیاد خیس کنید تا بیشترین جذب آب و قد کشیدن را ببینید.

در میان اخبار

برنج تازه را می‌توانید به مدت یکی دو ساعت خیس کنید اما به ازای هر ماهی که از شهریور می‌گذرد باید نیم ساعت به مدت زمان خیس خوردن برنج اضافه کنید.

برای قد کشیدن بیشتر برنج در زمان جوشیدن یک لیوان آب سرد یا چند تکه یخ به آن اضافه کنید. به این کار شوک دادن برنج می‌گویند.برای اینکه برنج سفید شود می توانید چند قاشق ماست، داخل ظرف برنج درحال جوشیدن بریزید.اگر در حین پخت متوجه شدید که برنج بیش از حد معمول جوش خورده و له شده می توانید ۲تا۳ قاشق غذا خوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا برنج وا نرود.

اگر می‌خواهید ویتامین B بیشتری به بدنتان برسد، سبوس برنج را خیس کرده و آب آن را مصرف کنید.

حتما شنیده اید که آبکش کردن برنج نشاسته آن را از بین می‌برد و خاصیت چاق کنندگی ندارد. این تصور غلط است به دلیل اینکه نشاسته برنج در درون دانه‌های برنج قراردارد و تا زمان خورده شدن دانه برنج، نشاسته در درون آن باقی می‌ماند و در دسترس نیست.

آبکش کردن برنج موجب از بین رفتن تمام خواص غذایی آن می‌شود. ویتامین B یا تیامین درپوسته برنج وجود دارد که با جدا کردن پوسته از برنج پنج ششم ویتامین B آن از بین می‌رود و فقط یک ششم ویتامین B در دانه‌های برنج باقی می‌ماند.

در صورتی که برنج آبکش شود، همین یک ششم ویتامین B نیز از بین می‌رود و برنج فاقد ویتامین می‌شود. زمانی که برنج جوشانده می‌شود و آب آن دور ریخته می‌شود، فقط یک بیستم ویتامین B دربرنج باقی می‌ماند اما کته کردن برنج موجب می‌شود که ویتامین B آن باقی بماند.

وقتی می خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج درصورتی که شور نباشد برای بچه‌ها خیلی مفید است.

اگر معمولا زمان کافی برای پخت برنج ندارید و دلتان نمی‌خواهد از برنج مانده در یخچال استفاده کنید، باید صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنید، ته دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزند و قابلمه را داخل یخچال قرار دهید، تا دو روز بعد این برنج آمادگی‌اش را برای دم شدن حفظ خواهد کرد و به سرعت آماده می‌شود.

اگر می خواهید برنج را به صورت کته بپزید و زمان زیادی برای خیس کردن آن ندارید، برنج را با آب ولرم دو بار شسته و به ازای هر پیمانه برنج یک لیوان آب گرم به اضافه دو پیمانه آب با دمای محیط به آن اضافه و مقداری نمک در داخل آن ریخته و به مدت یک ساعت بخیسانید. دقت کنید که روغن را در زمان پخت برنج به آن اضافه کنید و گرنه برنج ترکیب خوبی نخواهد داشت.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandeto.ir/d/3qp692

پربیننده ترین




اخبار داغ