آب دادن به گلدان‌ها | روش آب دادن به گلدان‌ها

روش صحیح آب دادن به گلدان‌ها | تا امروز با روش اشتباهی به گل‌ها آب دادیم

اگر دو گیاه مشابه دارید و یکی از دیگری بزرگتر است، یکی بیشتر از دیگری به آب نیاز دارد.
کد خبر: 10489
روش صحیح آب دادن به گلدان‌ها | تا امروز با روش اشتباهی به گل‌ها آب دادیم

علاوه بر تنوع گیاه، اندازه آن نیز تعیین کننده میزان آب مورد نیاز آن است. خاک گلدان مانند اسفنج است. در گلدان های کوچکتر با خاک کمتر، خاک سریعتر از گلدان های بزرگتر با خاک زیاد خشک می شود. اگر دو گیاه مشابه دارید و یکی از دیگری بزرگتر است، یکی بیشتر از دیگری به آب نیاز دارد.

نحوه آب دادن به گیاهان آپارتمانی

 مرحله 1: خاک گلدان خود را برای تشخیص خشک بودن آن بررسی کنید. اکثر گیاهان در فاصله خشک شدن کامل بین دو آبیاری سود می برند. برخی از گیاهان رطوبت دوست مانند سرخس را می توان زمانی که خاک عمدتاً خشک است دوباره آبیاری کرد.

 مرحله 2: اگر خاک خشک است، ظرف آبیاری را با آب هم دمای اتاق پر کنید. برخی از گیاهان ممکن است به آب لوله کشی حساس باشند. سعی کنید یک شب قبل از آبیاری گیاهان آپارتمانی آب آنها را بصورت جداگانه بردارید.

 مرحله 3: آب ظرف را به طور یکنواخت در اطراف گیاه آبیاری کنید. شما می خواهید خاک را اشباع کنید اما گِل ایجاد نکنید. از پاشیدن آب روی شاخ و برگ گیاه خودداری کنید که می تواند باعث ایجاد لکه های قارچی یا باکتریایی شود. (مگر اینکه گیاه شما اپی فیت بدون خاک باشد)

مرحله 4: تا یک چهارم یا یک سوم حجم خاک گلدان را آبیاری کنید. برای گلدان های بدون سوراخ زهکشی، به میزان آب مصرفی توجه داشته باشید. برای گلدان هایی که دارای سوراخ زهکشی هستند، به اندازه ای آبیاری کنید که آب اضافی از کف گلدان خارج ‌شود. می توانید اجازه دهید آب به مدت 15 تا 30 دقیقه در نعلبکی یا ظرف زیرین گلدان باقی بماند و اجازه دهید ریشه گیاه بیشتر خیس بخورد، سپس آن را دور بریزید.

نکات طلایی آبیاری گیاهان آپارتمانی

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی و سالم ماندن آنها باید قوانین طلایی را رعایت کنید:

✔ بیشتر گیاهان آپارتمانی آب گرم یا ولرم را به آب سرد که می تواند به گیاه شما شوک وارد کند ترجیح می دهند. آب گرم به بهترین شکل جذب خاک می شود.

✔ برخی از گیاهان آپارتمانی به آب لوله کشی حساس هستند. قبل از استفاده اجازه دهید آب یک شبانه روز باقی بماند تا کلر آن از بین برود.

✔ گیاهان در گلدان های بزرگ به دلیل حجم خاک گلدان، کندتر از گیاهان در گلدان های کوچک خشک می شوند.

✔ سعی کنید هنگام آبیاری آب روی برگ های گیاهتان نپاشید. یک واقعیت جالب این است که بیشتر گیاهان گرمسیری دارای برگ های مومی هستند زیرا بارندگی در محیط طبیعی آنها، جنگل بارانی، می تواند بیش از حد باشد. برگ های مومی به سر خوردن آب کمک کرده و از خطر عفونت های قارچی یا کپک روی خاک جلوگیری می کند.

✔ انتظار داشته باشید که گیاهان را بیشتر در نور شدیدتر و در نور کم به میزان کمتر آبیاری کنید، مگر اینکه ساکولنت مقاوم به خشکی باشند.

در میان اخبار

✔ اگر از آبیاری بیش از حد می ترسید، ابتدا به علائم تشنگی، مانند چروک شدن برگ ها برای گیاهان آبدار یا افتادگی ساقه برای گیاهان گرمسیری، همراه با خاک خشک گلدان، توجه کنید.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان چه وقتی از روز است؟

بیشتر گیاهان تمایل دارند در ساعات صبح آبیاری شوند. آنها نیاز به دریافت آب قبل از تابش نور خورشید و تبخیر آبشان را دارند. آبیاری در ساعات صبح نیز یک استراتژی خوب برای گیاهانی است که به اندازه دلخواهشان نور طبیعی خورشید دریافت نمی کنند، زیرا ساعات متعدد تابیدن نور در طی روز به تبخیر فوری آب کمک کرده، در نتیجه خاک گلدان آنها برای مدت طولانی در رطوبت باقی نمی ماند.

آبیاری بیش از حد گیاهان آپارتمانی

یکی از مهم ترین اشتباهات نگهداری گیاهان آپارتمانی بدون شک آبیاری بیش از حد گیاهان است. این ممکن است به علت عدم آشنایی کافی با نیازهای آبی گیاهان یا فراموشی در مورد آبیاری منظم باشد. آبیاری بیش از حد می‌تواند عوارض منفی زیادی بر روی گیاهان داشته باشد. اولاً، این باعث ایجاد ریشه‌های خفه و بیماری‌زده می‌شود و می‌تواند منجر به ترکیدگی ریشه‌ها، پوسیدگی و مشکلات دیگر شود. ثانیاً، آبیاری بیش از حد ممکن است باعث جمع شدن نمک‌های اضافی در خاک شده و باعث بروز سمیت نمکی در گیاه می‌شود.

از طرفی، آبیاری بیش از حد باعث عدم تأمین اکسیژن کافی برای ریشه‌ها می‌شود و رشد گیاه را مختل می‌کند. برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد، ابتدا نیاز آبی گیاه را به خوبی درک کنید. هر گیاه نیازهای آبی متفاوتی دارد و باید بر اساس آن عمل کنید. همچنین، قبل از آبیاری، اطمینان حاصل کنید که خاک در لایه بالایی آن خشک شده است و نیاز به آبیاری دارد. استفاده از سیستم‌های آبیاری خودکار نیز می‌تواند به شما در مدیریت بهتر آبیاری کمک کند.

  • چگونه میزان رطوبت خاک را برای گیاه آپارتمانی خود بررسی کنیم؟

 

 قبل از آبیاری، باید چک کنیم که آیا گیاه‌مان واقعا به آب نیاز دارد یا خیر؟ برای این‌کار باید بدانیم که چگونه میزان رطوبت خاک را برای گیاه آپارتمانی خود بررسی کنیم؟ سطح خاک ممکن است به نظر خشک و بی آب باشد، اما لایه های زیرین آن هنوز مرطوب باشند. ابتدا انگشت خود را به اندازه ی دوبند انگشت در خاک فرو می‌بریم، اگر با انگشتمان احساس خشکی کردیم، زمان آبیاری فرارسیده است.

 

 

 

بهتر است این کار را چند دوره تکرار کنید تا برنامه آبیاری گیاه‌تان را با توجه به محیط زندگی خودتان و شرایط دما، نور و میزان رطوبت محیط به دست بیاورید. همچنین به روش‌های تقویت خاک گلدان هم توجه لازم را داشته باشید.

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandeto.ir/d/3qy9a2

پربیننده ترین




اخبار داغ



دیدگاه ها


مجید علی آبادی24 روز پیش

از نظر من گیاهان آپارتمانی و نگهداری از آن حس خوبی به آدم میده

ناشناس24 روز پیش

به هیچ عنوان گول تبلیغ قطره چشم را نخورین قطره ای در کار نیست کلاه برداری هست